Čínský export automobilů prudce roste, zatímco domácí prodeje zpomalují!

Čínský export automobilů prudce roste, zatímco domácí prodeje zpomalují! Obrázek na téma dominance Číny na globálním trhu s automobily.
Obrázek na téma dominance Číny na globálním trhu s automobily.
(Vytvořeno AI)

Čína a její transformace v automobilovém průmyslu

Čína se od roku 2000, kdy byla považována za levnou továrnu světa, která vyráběla zboží sice levné, ale často pochybné kvality, dokázala transformovat na jednoho z největších světových hráčů v mnoha oblastech ekonomiky. Jedním z příkladů je automobilový průmysl.

Ještě kolem roku 2015 čínská osobní vozidla působila spíše jako směšný přízrak. Na západě by si je tehdy nikdo nekoupil, protože by riskoval výsměch sousedů, přátel i rodiny, že si v 21. století pořídil automobil na úrovni 20. století, i když za nižší cenu oproti evropským, americkým, japonským nebo korejským výrobcům.

Dnes, v roce 2025, už se však čínským technologickým produktům nikdo nesměje. Pokud jde o automobily, evropští výrobci, jako Volkswagen, Peugeot, Citroën, Renault, Škoda, nebo prémiové značky jako Porsche, Audi, BMW a Mercedes, začínají z čínské konkurence pociťovat značné obavy a to naprosto oprávněně.


Spalovací motory vs. elektromobily

Pokud se budeme bavit pouze o automobilech se spalovacími motory, tak tam si evropské automobilky zatím drží slušný náskok před automobilkami z USA, Číny, Japonska nebo Jižní Koreje. Ale pokud se zaměříme na elektromobily, tak to je úplně jiná písnička.

Čínští výrobci automobilů jako BYD, NIO, XPENG, MG atd. už nejenže dohnali evropskou konkurenci v oblasti elektromobility, ale v mnohém ji dokonce předstihli. Evropané jim pouze smutně koukají na záda, protože čínská dominance v tomto odvětví se zatím pouze zvětšuje.

Jediný vážný konkurent, který se v současnosti může hrdě poměřovat s čínskými výrobci elektromobilů, je americká společnost Tesla v čele s jejím zakladatelem a v současnosti nejbohatším mužem světa Elonem Muskem.

Bohužel ani Tesla nedrží v rukávu všechna esa. Nesmíme totiž zapomínat, že jednou z nejdůležitějších komponent v elektromobilech jsou tzv. bateriové packy, tedy místo, kam se ukládá elektrická energie při nabíjení elektromobilu, a zároveň odkud ji vůz nebo motor během jízdy opět odebírá.

Podobně jako u aut se spalovacím motorem potřebujete mít nádrž, do které uložíte energii ve formě benzínu nebo nafty.


Dominance ve výrobě baterií

Ve výrobě těchto bateriových článků, nezbytných pro všechny elektromobily, bohužel naprosto jasně dominují tři země z Asie : Čína, Japonsko a Jižní Korea  a šest společností, které z těchto zemí pocházejí.

Jedná se o společnosti: CATL, BYD, LG Energy Solution, Panasonic, Samsung SDI a SK Innovation.

Těchto šest společností ovládá skoro 86 % veškerého světového trhu s bateriemi, což je velmi hořká pilulka jak pro evropské, tak pro americké výrobce elektromobilů. Bateriové články tvoří v celkové prodejní ceně elektromobilu značnou část a jejich cena se pohybuje ve stovkách tisíc korun za jeden bateriový pack.


Zpomalení domácích prodejů a expanze na zahraniční trhy

Čína kvůli domácím ekonomickým problémům a ochlazení poptávky po nových elektromobilech začala více soustředit na expanzi na mezinárodní trhy. Na mnoha trzích, zejména v Evropě, se jí začíná dařit, a to díky nižším cenám a podobné kvalitě, jakou nabízejí evropské nebo americké automobilky.


Vládní dotace na elektromobily

K nebývalému rozmachu čínských elektromobilů přispěly zejména dvě klíčové věci:

  • Dvacetiletý vývoj technologií.
  • Vysoké státní dotace na výzkum a vývoj, které byly doplněny dotacemi na nákup elektromobilů v Číně. Tyto dotace měly podpořit domácí trh a omezit prodej produktů zahraničních značek, zejména z Evropy, USA, Japonska nebo Jižní Koreje.

Obavy z globální dominance

Dominance Číny v některých technologických oblastech začíná vzbuzovat obavy na Západě, zejména mezi zavedenými automobilkami. Země jako USA a Evropská unie se snaží zavést cla na čínské elektromobily kvůli údajným neférovým dotacím a možnému ohrožení domácího průmyslu.

I přes zavedená cla zůstávají čínské výrobky, včetně elektromobilů, v Evropě stále levnější než jejich evropská konkurence, a to při velmi podobné kvalitě.

Evropské politické elity se rozhodly jít cestou elektromobility a plánují úplný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Evropské automobilky však čelí stále větší konkurenci, a to jak z USA, tak především z Číny.

Navíc klesající poptávka evropských zákazníků a omezování či ukončení státních dotací na elektromobily situaci dále komplikuje. Naopak zdražování aut se spalovacími motory má tento přechod v Evropě financovat.


Závěr

Nakonec vždy rozhodne volný trh a zákazník. Dotovat nákup elektromobilů nelze donekonečna. Situaci v Evropě skvěle vystihuje přísloví:

„Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“


Zdroj: The New York Times

Autor: Aleš Matějíček pro Babylon24.cz