Čína trhá rekordy v dovozu uhlí, Indie je těsně za ní!

Obrázek zobrazuje těžební zařízení při nakládání uhlí do velkého nákladního automobilu v povrchovém uhelném dole.
Obrázek zobrazuje těžební zařízení při nakládání uhlí do velkého nákladního automobilu.
(Zdroj: Pixabay)

Čína a Indie ignorují ekologické ambice EU

Zatímco Evropská unie investuje miliardy do zelené transformace a snižování emisí, země jako Čína a Indie zcela ignorují tyto ambice. Čína a Indie dosahují rekordní spotřeby uhlí, protože se jedná o jeden z nejlevnějších energetických zdrojů. Jejich rekordní spotřeba uhlí ukazuje, že globální poptávka po fosilních palivech neklesá, ale naopak roste.


Rekordní spotřeba uhlí

Čína je v současnosti suverénně největším dovozcem uhlí na světě, ale Indie se jí snaží zdatně sekundovat a je tedy světovou dvojkou v dovozu uhlí. Obě země se snaží uspokojit svou zvyšující se poptávku po energii, a to zejména v průmyslu, ale také od domácností během letních měsíců, kdy na některých místech v Číně dosahují teploty až 40 stupňů Celsia a v Indii se blíží až nesnesitelným 50 stupňům Celsia.

S tím, jak obě země ekonomicky rostou a jejich obyvatelé postupně bohatnou a touží po stejně okázalém a spotřebním životním stylu jako lidé v Evropě nebo USA, roste i poptávka po energii.

Jelikož fosilní paliva zajišťují spolehlivý a zároveň levný zdroj výroby této energie, vlády v obou těchto zemích nemají moc na výběr a snaží se využívat fosilní paliva na maximum.

Přestože obě země, a zejména Čína, investují do instalace nových obnovitelných zdrojů energie desítky miliard dolarů ročně, příliš se jim nedaří zbavit se závislosti na uhlí.

Celkový podíl uhlí v jejich energetickém mixu zůstává dominantní. V Číně tvoří uhlí 60 % celkové roční výroby energie, především ve výroby elektřiny a tepla. V Indii tento podíl dokonce přesahuje 70 %.


Rostoucí poptávka po uhlí

Zatímco poptávka po uhlí v EU a USA pokračuje v poklesu, i když pomaleji než v roce 2023. Čína a Indie zažily v roce 2024 další rok rekordní spotřeby uhlí. Čína směřovala k nárůstu o 1 % na 4,9 miliardy tun, zatímco indická poptávka po uhlí měla vzrůst o více než 5 % na 1,3 miliardy tun.

To je úroveň, které dosud dosáhla pouze Čína. Ani v následujících letech se na tomto trendu pravděpodobně nic nezmění.


Rekordní dovoz uhlí do Číny

Čínský dovoz uhlí dosáhl v loňském roce 542,7 milionu tun, což je nárůst oproti 474,42 milionům tun dovezeným v roce 2023, podle dat Čínské celní správy.

V Indii se dovoz uhlí nepatrně snížil, což je dáno zejména zvýšenou domácí těžbou, otevíráním nových uhelných dolů a rozšiřováním těžby ve stávajících uhelných dolech.


EU osamocena v boji za ekologii

EU tak zůstává osamocena ve svém boji za ekologickou politiku, zatímco největší světoví hráči se „vysmívají“ jejím snahám a dál spalují uhlí v nevídaném množství.

Tato situace vyvolává otázku, zda mohou jednostranné kroky Evropy skutečně zachránit planetu, když klíčoví aktéři jdou zcela opačným směrem.


Zdroj: Reuters, Bloomberg

Autor: Aleš Matějíček pro Babylon24.cz